donderdag 13 juni 2013

De kievit


De kievit.

13 juni 2013. Vlaams-Brabant, ergens in het Hageland, land van glooiende heuvels en groene heggen, de frontier naar de Kempen en Limburg, land van wijndruiven ook en sinds kort, land waar zich de Slimste gemeente bevindt, Aarschot, mijn heimat. Niet dat ik het programma gevolgd heb, nee, mijn stad is niet meer de liefde wat het ooit geweest is. Teveel veranderd, of te fel vervreemd. Vervreemd.

’n Sombere dag, grijze wolken, wind en regendruppels zorgen voor ’n ééntonige schakering van het luchtruim, af en toe opgevrolijkt door het geluid van de kievit die oolijk over de groene weilanden achter onze woonst scheert. Recent ontdekt eigenlijk, die kievit, vorige zomer het geluid vaak waargenomen doch het nooit kunnen thuisbrengen. Te druk, niet belangrijk … mooi, dat wel, maar geen oog voor het kleine, de eenvoud.

Tot kort geleden, opgezocht dankzij de nieuwe media, Google, YouTube … en zowaar gevonden, het geluid van de kievit. Zoek maar es op, en droom dan van die mooie zomeravond waarbij je heerlijk voor je uitstaart, genietend van de ondergaande zon in het Westen …. Met precies dat geluid op de achtergrond. De kievit. Soms beschouw ik hem zowaar als ons huisdier, zo trouw op post is hij.

Dag 46 vandaag, zesenveertig. Morgen 47, even oud als ikzelf ben. Zesenveertigste dag thuis, thuis. Op, moegestreden, opgebrand, uitgeblust, levensmoe, burn-out, nee … depressie. Ik heb het nooit kunnen begrijpen, die mensen met depressies. Nooit. Dat was zwakheid, falen, dat was, tja, weet ik veel, depressie … Tot die ene dag. Maandag 29 april, Gent, Martelaarslaan, kantoor.

Reeds weken had ik last van vermoeidheid, fileleed, concentratiestoornissen, nachtmerries, angst- en paniekaanvallen… Maar je negeert alles, is tijdelijk, gaat wel over, ik moet door, ik moet. Geen zwakheid, niet falen, niet opgeven, doorgaan, vechten … Tot dat ene moment, het moment dat je eigen harddisk crashed, crashed. Crashen. Geen virus, geen Trojan Horse, geen phishing, niks van dat alles, nee crashen, total shutdown. Beven, wenen, vertwijfeling, paniek,  … en verlangen, ’n zuigend verlangen naar ’n uitweg. Ontsnappingsdrang, nee … ik was helemaal klaar met dit aards bestaan, ik was op, alles is op. Brain damaged, severely damaged, je eigen operating system was shut down. Crash, zoals ’n auto, zoals je laptop … maar nu je eigen brein, je eigen functioneringssysteem. Depressie. Ik begreep het niet. Ik begrijp het nog niet. Depressie, ik.

Ik heb me enkele dagen geleden voorgenomen (als onderdeeltje van mijn projectjes, bezigheidstherapie, genezingsproces … of wat dan ook), mijn verhaal neer te pennen, als het lukt. Mijn verhaal, mijn odysee … of het me wat oplevert, geen flauw benul, maar het wordt misschien voor ’n tijdje mijn wereld, ik en mijn wereld, ik in mijn wereld. Depressie. Samen met de kievit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten