dinsdag 5 november 2013

Toon, Stef en ZIJ ...

Dinsdag 5 november 2013.

Vandaag eens 'n dagje waar ik het niet zo nauw neem met auteursrechten. Bah ... rechten, plichten ... Vandaag effe niet. Tijd voor 'n gebedsstonde ... of bezinning ...
Ik wou dit even de wereld insturen en delen, gewoon ... delen.
Toon, Stef en ZIJ ...
Toon ... De grootmeester der cabaretiers ... groter dan Van Vliet en Sonneveld samen ... Hilarische en onvergetelijke en onvergankelijke one-man show's ...
Zonder twijfel, één van de mooiste cadeau's van mijn ouders ... Toon leren kennen, ontdekken, appreciëren ... en zoveel meer. Behalve cabaretier was Toon ook liedjesschrijver, dichter, overpeinzer en 'n warm mens met 'n warm hart ... 'n hart vol liefde voor z'n Rietje ook.
Hij schreef 'n ultiem nummer en eerbetoon toen ze van hem heenging ... Lente me ...
Op meesterlijke wijze vertolkt door die andere grote ... Stef Bos ... in 2010 (zie naar de onderstaande link). Ik ontdekte deze versie in het holst van 'n donkere, eenzame Kerstnacht enkele jaren terug .. En sindsdien heeft deze tekst en melodie het warmste plekje in m'n hart opgezocht en gevonden ... En daar zal het blijven ... Het is mijn ultieme getuigenis aan mijn ultieme steun, toeverlaat, ... en liefde ... mijn sprookje-in-'t-echt ... ZIJ ...
Toon, Stef en ZIJ ... Geniet ervan ... omdat het zo hemels eenvoudig is ... hemels mooi ook ... eenvoud, nederigheid ... en dankbaarheid ...
Ja, dankbaar om ZIJ ...
Maar ook dankbaar, lieve mams en paps, dankbaar om al het mooie en eenvoudige dat jullie me leerden, dat jullie me lieten ontdekken als kind, als puber en jong volwassene ... van die mooie, eenvoudige, sierlijke plekjes in onze Ardennen, tot het hemelse van de klassieke muziek, tot het wonderlijke van de keuken ... en het diepzinnige én luchtige van Toon ...
Voor ZIJ en voor jullie ... Lente me ...


Lente me (Toon Hermans)

Ik zing je, ik refrein je ...

Ik sherry en ik wijn je ...

Ik cello en ik vleugel je ...

Ik Rembrandt en ik Breughel je ...

Ik koffie en ik thee je ...

Ik strand je en ik zee je ...

Ik spel je en ik blader je ...

Ik moeder en ik vader je ...

Maar ... zou ik jou iets mogen vragen ...

Het gaat veel verder dan 'n zoen ...

Zou ik jou iets mogen vragen ...

Zou jij voor mij iets willen doen ...

Lente me ... Zomer me ... September me en Winter me ...

Want ik heb jou onophoudelijk lief ...

Morgen me ... en middag me ...

Avond me ... en Nacht me ...

Met andere woorden ... blijf bij me asjeblieft ...

 

Ik zie in in jouw ogen weer de bloesems van de appelboom ...

En de zomers kan ik voelen op mijn wang ...

en ik zie de bladeren weer vallen op onze lieve droom ...

En de lichtjes van Kerstmis zie ik bewegen op het behang ...

En ik vraag jou ...

Lente me ... Zomer me ... September me en Winter me ...

Want ik heb jou onophoudelijk lief ...

En Morgen me ... en middag me ...

Avond me ... en Nacht me ...

Met andere woorden ... blijf bij me asjeblieft ... asjeblieft ...

...

Ik zing je, ik refrein je ...

Ik sherry en ik wijn je ...

Ik cello en ik vleugel je ...

Ik Rembrandt en ik Breughel je ...

Ik koffie en ik thee je ...

Ik strand je en ik zee je ...

Ik spel je en ik blader je ...

Ik moeder en ik vader je ...

Ik zon je en ik maan je ...

Ik lach je en ik traan je ...

Ik verzwijg en ik vertel je ...

Ik Toon Hermans en ik Brel je ...

...

En Lente me ... Lente me

Zomer me ...

En September me ...

En ... Winter me ... Winter me ...

(tekst: Stef Bos naar Toon Hermans)


http://www.youtube.com/watch?v=Pjf3BrSVrRk&gl=BE


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten