zondag 3 november 2013

De complexiteit des levens ...

Zondag 3 november 2013.
De helaasheid der dingen ... De helaasheid van het leven ... De complexiteit van ons bestaan ...
Tout court, de complexiteit des levens.
Mijn nachtleven wordt dezer dagen, willens nillens, alweer overheerst door de werknemers van de Droomfabriek. Angstige, psychisch bedreigende, verstorende dromen ... alsof ik met 'n supersonische snelheid doorheen mijn leven wordt gegidst ... van welke aard en spanningsmeter dan ook ... het breekt me niet zozeer zuur doch wel degelijk ... vochtig op ... Soms tot 3-4 maal toe opstaan ... en soms tot 2 x maal toe droog slaapgerief aantrekken ... Angstpsychoses in combinatie met ??? tè diepe slaap en te dwaze dromen ... Who knows ??? Het is sowieso ... angstig en benauwd om te ervaren ...
Brain damage zei ik gisteren halfspottend bij het beluisteren van de gelijknamige Pink Floyd-song ... soms lijkt de werkelijkheid korter bij dan ik zelf zou willen ... Zo ook vrijdagavond ... ik had zowaar 'n stukje zelfgemaakte Halloween-chocoladetaart ('n suikerbom ... dat geef ik grif toe ...) geproefd net voor de jongens voor 'n week naar hun papa vetrokken (nadat ik ze de volledige week bij me had ...) ... Doch dat gaf dermate hartkloppingen dat ik het volledig verloor en ik compleet uitgeput in slaap sukkelde ... Ik had zelfs niet één druppel alcohol gedronken ... Bij het ontwaken, 1.5 uur later, met m'n mental coach aan m'n zijde ... was ik dermate verbaasd, verward, verloederd ... dat het me urenlang angst heeft ingeboezemd ... Brain damage ... het leek er erg sterk op, temeer dat ik de voorgaande dagen geconfronteerd werd met zeer zeldzame extreme hoofdpijn ... The aftershock van mijn fietstuimeling ??? Who knows ... Ik hou het alvast in de gaten ... want dat gevoel ... van totale verdwazing ... heeft me deftig angst ingeboezemd.
Die dromen ... Het is 'n mengelmoes van emoties, angsten, conflicten, verleden, verlangens, en zo veel meer ... Gisterennacht stopte ik nog bij 'n zwaar verkeersongeval van onze buur (Polle Brams) in z'n oude Volvo ... die lag op zijn dak ... Ik stapte uit en verzekerde Pol dat ik Andrea (zijn vrouw) wel zou geruststellen ...) ... Het ongeval gebeurde op het rondpunt van de Elisabethlaan en de Pastoor Dergentlaan ... Vlak bij Pol's en mijn thuis ... Bizar ...
Vannacht volgde andermaal 'n zweterige, angstige aflevering ... Eén van m'n jongste broers had 'n nieuwe job gekregen als technisch verkoper bij de NMBS en had hiervoor 'n auto nodig ... Een andere broer, één van de 2 oudsten ... zou hem hierbij helpen ... terwijl ik op m'n houten plank met 4 wieltjes ... voortgeduwd met de kracht van m'n eigen vuisten ..., terugkeerde naar huis ... weliswaar bemodderd door de tegenliggers die zich in hun wagens van geen kwaad bewust waren van hun "zielige" tegenligger ...
De helaasheid van het leven ... Nederigheid en vernedering ...
Ik ontdekte vannacht 'n nieuw element ... Fierheid ... Mijn "fierheid" ... over mijn "carrière", mijn "achievements" ... mijn kinderen ... maar ook over mijn materialistische "accomplishments" ... de duurste wijnen en restaurants, de sjieke middens en ontmoetingen ... Mijn verwezenlijkingen ... fierheid ... Die fierheid bestaat niet meer ... Die fierheid heeft plaats geruimd voor diepe schaamte, schuld en vernedering ....
En dan plotsklaps word je "wakker" geschud door die oneindige sterke vrouw ... mijn mental coach ... die me andermaal tegenspreekt... NEE, zegt ze ... NEE ... zo zie JIJ de dingen ... maar IK ben FIER op wie je bent ...ik ben FIER om je knuffels, om je genegenheid ... je vriendschap ... Ik ben FIER op de manier dat je e opwindt en me verheerlijkt ... Ik ben FIER om je als mijn partner, mijn vriend en man te hebben ... DAT moet je leren, want DAT moet je FIERHEID zijn ...
En dus ... zet ze me andermaal voor schaakmat ... ZIJ ... zoveel sterker dan ikzelf ...
Ik heb het negatieve vandaag dan maar es achter me gelaten ... eigen aan 'n depressie zeker ?
En samen met haar gezocht ... gewoon ... al doende ... gezocht naar een aantal componenten om die harde schijf te herformatteren ... Eenvoud, dankbaarheid, nederigheid, liefde, vriendschap, huiselijkheid, gezelligheid, knuffeligheid, goedlachsheid ... En zowaar ... het heeft 'n helend effect gehad ... Ik besef dat het die dingen ... die "componenten" kunnen en zullen zijn die m'n harde schijf nieuwe vorm zullen geven ... 'n Vorm van nederigheid, dankbaarheid en eenvoud ...
Geruggesteund door spiritualiteit ... Want ook dat komt terug ... Maar daar vertel ik later meer over ...
ZIJ had alweer 'n enorme helende invloed ... en we maakten er samen, met ons tweetjes, 'n super rustige, supergezellige zondag van ... gewoon thuis, dankbaar ... in alle eenvoud, in harmonie ... met veel vriendschap, genegenheid en knuffels ...
En ons kleine feestmaal ... hoe Lidl ook ... mocht er best wezen ... En dàt, zijn de échte dingen die tellen ... én uitgerekend dàt zijn de échte dingen die me zullen genezen en herlanceren ... op weg naar 'n nieuwe toekomst, op weg naar 'n nieuwe ik ... Loepzuiver, van geest en hart ... ontdaan van depressie en psychoses ... maar verwarmd en vervuld van liefde, zorg en al het goede dat de complexiteit des levens ons onthoudt ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten