woensdag 18 december 2013

80

Woensdag. December 2013.
18 december om precies te zijn, en om nog meer precies te zijn ... 18-12-1933 ** 18-12-2013.
80 wordt hij vandaag, mijn papa.
Een milestone zeg maar en of hij 'n stone is - hard misschien wel, in onze jeugd en kinderjaren, maar met 'n hart van peperkoek.
5 zonen en sinds 52 jaar getrouwd met mijn mama, bijna 53 jaar trouwens. Zij wordt volgend jaar 80.
Ze zijn 'n toonbeeld van onvoorwaardelijke verbondenheid met elkaar, als 2 boekensteunen ook, elkaar rechthouden wanneer het moet.
En de moeilijke dagen hebben ze zeker gekend, zeker ... Het verschrikkelijke verkeersongeval in 1977 te Herk-de-Stad ... eerst, en de ernstige medische incidenten de jaren nadien.
Maar te sterk om te vroeg geveld te worden, en vandaag staat hij daar, als 'n boom, als 'n rots, de kaap van 80 overschreden, rustig en ingetogen. Rustiger als vroeger in elk geval.
Ik heb zeker 'n leeuwendeel gehad in hun ontgoochelingen en verdriet, absoluut. En dat doet me vandaag bijzonder veel pijn, dat ik gefaald heb daar waar zij enkel het beste wilden voor hun kinderen. En als vader wil je dat nog meer voor je 5 zonen. Een vader is trots op zijn zoon, ik kan het ook weten, alleen krijg ik niet al te vaak de kans die emotie te tonen. Net als 'n vader trots is op zijn dochters.
Maar die heeft mijn vader nooit gehad, dochters. Zonen wel, 5 stuks ...
En mijn vader heeft ons onrechtstreeks veel meegegeven ... de liefde en passie in en voor de keuken, de groene vingers (alhoewel dat dit bij mij minder goed is aangeslagen ...), de interesse voor muziek, politiek en geschiedenis, de waardering voor het eigen land en de Ardennen in het bijzonder, en zoveel meer.
Vaak was hij er niet, lesgeven, vergadering, oudercontacten, zwembadbewaking, avondschool, onderhoud van de serres ... Maar als hij er dan was, dan was hij er voor zijn gezin, altijd. En hij nam ons mee naar mooie plekjes ... van de Ninglinspo tot Echternach, van Alkmaar tot Scheveningen, van Breendonk tot zelfs Poperinge !
Vandaag wordt hij 80. Een mijlpaal ... Vandaag zeg ik 80 maal "het spijt me" voor mijn falen, fouten en de ontgoochelingen die ik hem bezorgde.
Ik zeg ook 80 maal dat ik zal vechten en terug zal opstaan om nog iets waardevols van mijn leven te maken, samen met ZIJ, én de 6 kinderen _ naar zijn voorbeeld.
En 80 maal zeg ik dat ik fier ben én dankbaar dat je mijn papa bent, dankbaar om al wat je me geleerd hebt, dankbaar wat je me bijgebracht hebt, dankbaar om al datgene je voor me gedaan hebt, maar vooral ... dankbaar dat je er nog bent.
Gelukkige 80e verjaardag, papa !
En 80 maal zeg ik je hip-hip-hoera !


Geen opmerkingen:

Een reactie posten