vrijdag 20 december 2013

Lumumba

Vrijdag. 20 december.
Op de titel en waarom kom ik straks terug, het heeft wél íets.
De studenten liggen moe maar voldaan in de lappenmand, uitgeteld na 2 weken van intensieve en stresserende examens. Het Kerstreces is hen dan óók van harte gegund. Mijn vrouwke hééft ook háár reces verdiend al moet ze maandag nog even aan de bak.
En haar evaluatie heeft al lispelend afgehaspeld, al moet dat laatste vrij komisch klinken uit haar mond ... Een nieuwe tand is wennen, zeker na haar tandartsavontuur van de voorbije weken. We gaan intussen de laatste rechte lijn in voor Kerstavond en Kerstmis. En ook ik moet dan aan de bak, allez aan de kookpot tenminste. De soep is al helemaal klaar, en voor de kindjes de ballekes ook !
De rest van het menu zit in mijn koppeke, het moet er nog uit nu.
Hopelijk krijg ik er nog wat vorm in nu mijn hersenpan meer gelijkt op 'n Oosterse wok !
'k Ga mijn 2e nacht in op mijn weekendtrip ... De eerste nacht in 'n vreemd bed is altijd wat onwennig, ik hoop dat de tweede nacht me toelaat enig slaaptekort te compenseren. Mijn gewillige buurman, enfin zijn uit de kluiten gewassen zoon liever, heeft ons alvast verlost van het vervelende getik van de wandklok. Voor de ene rustgevend, voor mij een ontegensprekelijke bron van loepzuivere ergernis en horendol worden !
Over de dienstverlening mag ik niet klagen, net als in de suikerstad enkele weken geleden, is het prima. Net als de lunch, juliennegroentjes, gepocheerde vis en kruidenpuree. Lekker, éch lekker !
We gaan het klotejaar 2013 uit met een big bang. Absoluut ! Leve 2014 ! I can't hardly wait !
Oorzakelijke verbanden proberen te leggen, dát wordt dé opdracht de komende weken. Kwestie ván duurzame oplossingen te bieden en te vinden zodoende we er in 2014 een gezonde lap kunnen op geven, met 'n ware mokerslag. Boem.
Maar aan de finish van deze lastige tocht ben ik dus nog niet, da's duidelijk... Ofschoon ik afgelopen woensdag werd gecontacteerd voor een nieuwe job, old school style. En dus heb ik vriendelijk bedankt. The time isn't right, yet. Maar bovenal wil ik misschien niet meer terug naar dergelijke leidinggevende functies.Punt. En moet ik voor eens naar mijn gezond verstand luisteren, o ironie ... gezond verstand ! En naar ZIJ. Zij piloot en ik co-piloot, remember ? Heb geen zin meer in een brokkenparcours, nooit meer. En ZIJ is daarbij mijn garantie en levensverzekering, zij kijkt beter uit haar doppen. Brokkenparcours.
Mijn Kerst krijgt alvast een Frankenstein-tintje dit jaar ... Ik lijk eerder klaar voor Halloween !
Een onfortuinlijke smak nadat ik het bewustzijn had verloren ... resulteerde gisteren in een gapende hoofdwonde en stevige hersenschudding. En met 'n spoedopname tot gevolg en een onvrijwillig verblijf in de Vlaamse Oranjestad. Ik hoop stilletjes op een vroeg kerstgeschenk ... dat de hersenen juist werden geschud en dat de puzzelstukjes in die bovenkamer mooi in elkaar vallen. Ik hoop alvast niet op mixed pickles want dán maak ik met Kerstmis ... Blackwellsaus !
Mijn buurman was óók niet zo fortuinlijk vandaag, de arme man werd aangereden tijdens zijn fietstocht.
88 aub ! 88 en één brok graniet. Twee maal wekelijks 75 km fietsen en 25 tot 50 km wandelen ...
Verbaast het dat me vieux Lefevre, zo noemt mijn kamergenoot, een gewezen para is met 2 Tours of Duty in de Congo in de onafhankelijkheidsstrijd in 1960 ?
Een Lumumba-bestrijder, duidelijk ... veel gezien en meegemaakt ... Weinig woorden maar de blik in zijn ogen spreekt boekdelen !
Lumumba, een gevoelig hoofdstuk in de Congogeschiedenis ... Zelfs na ruim 50 jaar ...
Morgen scheiden onze wegen ... Hij op zijn 88 naar huis, zonder huishoudhulp, zonder ook maar iets van medicatie.
En ik ... naar mijn sprookje-in-'t-echt, exact de helft jonger dan mijn Lumumbabuur. Of toch bijna ... Met Kerst absoluut !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten